Andra ateister skriver

Här kan du läsa om andra ateisters tankar och åsikter

Vill du skriva något här så hör av dig via mail så lägger jag in det.

Du förblir anonym.

____________________________


En fundering från en annan ateist.
 
Jag brukar själv hävda att all religion enbart är ett medel för de styrande att kontrollera folket.

Jag tror fortfarande till stor del att det är sanning i detta, men inte HELA sanningen. Nej, tro och organiserade religioner tror jag har uppkommit av människors rädsla för döden och samtidigt en tröst för de som mister nära och kära. Att kallt konstatera fakta, när du dör så är det slut, du är maskföda och inget mer, kan nog vara svårt för många. Själv har jag inga problem med den biten, jag lever hellre nu som jag vill än går och väntar på en belöning som aldrig kommer...
 
Däremot så när det handlar om syndernas straff, hot om eviga plågor och helvetet, så är min övertygelse att detta uppkommit av styrande som på detta vis kan hålla en större befolkning i schack. Då behöver du inte en enorm "poliskår" som ser till att folk sköter sig utan det räcker med lite strategiskt utplacerade kyrkor och gudsmän. Människors rädsla för Djävulen och ett angiverisystem funkar utmärkt till detta ändamål.
 
Mitt råd är: Acceptera fakta och vill ni ha en gudstro så förall del, tänk bara på att det som är skrivet är skrivet av människor med sina egna syften satta i främsta rummet.
 
Mvh J. Ehova

 

____________________




Tror man på en allsmäktig skapare så tror man på allt. För ingen av oss människor kan komma och säga vad den allsmäktiga skaparen kan eller inte kan göra! Tror man på Gud, så kan vad som helst hända. Det är teoretiskt möjligt att mina händer har förvandlats till sopkvastar när jag vaknar imorgon. Den teoretiska möjligheten finns där, om Gud som allsmäktig skapare får för sig att göra så.. Tror man däremot på EVOLUTIONEN så är det INTE teoretiskt möjligt att något sådant kan hända, så jag kan sova lungt med vetskapen om att ingen i min familj kommer att förvandlas till en sten, ett djur eller en växt under natten! Om jag ska utveckla tex åsneöron så krävs det miljoner år av evolution för att detta ska hända - det kan teoretiskt inte ske över natten som det kan om det finns en Gud. Till saken hör också att om man tror på en allsmäktig Gud, kan du inte veta att någonting runt om kring dig är sant - faktum kanske är att världen skapades igår, men att Gud har planterat minnen i alla människors hjärnor - eller det kanske inte finns några andra människor - de existerar bara i din hjärna!

Summa summarum sover jag bättre om jag tror på evolutionen, då vet man var man har världen även om världen inte är något paradis som de trodde så mycket längtar efter.

Ps. Då Gud vet allt och han till och med skapade människan, så lär ha vetat att Eva skulle ta det där äpplet (visste han inte det är han inte allvetande, och då faller hela religionen). Och varför ens skapa jorden, när himlen är så fantastisk, kan man väl komma direkt dit. Varför låta miljoner människor lida, det är ju värre än jordens diktatorer! Man verkar ju ändå glömma bort livet på jorden när man kommer till himlen. Gud nollställer ens minne antagligen - annars skulle inte alla kunna vara lyckliga och glada i himlen. Hur ska en mamma som vet att ens barn brinner i helvetet just nu, kunna vara genuint lycklig i himlen. Kan inte finnas nått fritt tänkande där! Rena sektstämningen lär det ju var om alla bara är glada trots att nära och kära brinner i helvetet (vissa goda personer lär ju vara släkt med några som uppfört sig dåligt på jorden).

Något att tänka på för dig som tror utan att tänka.


Sokrates

 

 

_________________________

 

 

Under de senaste 30 åren har jag varit ateist, oförmögen att uppbåda ett uns av tro på en gud. Under denna tid, inte en enda gång har gud kommit ner från himlen i hans heliga ära, för att övertyga mig om hans existens. Det har inte förekommit, några som helst mirakulösa tecken från honom, inga meddelanden skrivna med molnen, inte ens en hörbar röst för att bekräfta att han är med mig. Ingenting alls. Jag har inte fått något annat än tystnaden, av en gud som inte existerar. Jag fick rådet att lyssna efter, efter en stilla röst och jag har, men den stilla rösten existerar inte. Många troende skulle hävda att jag har en narcissistisk personlighetsstörning med denna förväntan, men jag håller inte med.

Jag tror inte att det är för mycket att begära, en gud som kommer för evigt, skicka mig till ett brinnande helvete, om jag inte lyder hans vilja och kommandon. Om Gud ville att jag skulle tro på hen och tjäna hen utan att ifrågasätta, så skulle hen tagit kontakt med mig personligen. Hen skulle inte skicka en predikant till min dörr för att "nå ut” till mig. Hur kan jag lita på en medmänniska som är lika "synd-fylld" som mig själv? Är denna evangelist god nog för att leverera Guds ord? Nej, Gud skulle inte använda de anonyma ord från de dammiga sidorna i en bok som är tusentals år gamla. Hur skulle jag kunna veta vilken gammal bok att välja?

Gud skulle komma och leverera sina direktiv till mig på ett personligt sätt, så att det inte skulle finnas någon förvirring om meddelandet. Men inte bara för mig, varför skulle hen inte förmedla detta budskap till alla, samtidigt, till var och en av oss, så att vi alla skulle vara övertygade. Våra världsreligioner håller inte med varandra, varenda tro har sekter som inte kan enas sinsemellan om budskapet i deras gud. Hur kan någon utanför tron få ett tydligt budskap om vad denne Gud vill?
Tänk på de mest grundläggande frågorna som folk söker svar på i religionen. Vad händer när vi dör? Vad är meningen med livet? Varje religiös fraktion har meddelanden, regler och förordningar om dessa ämnen som påstås vara "Guds sanna Ord". Varje religion, med en distinkt meddelande från Gud, och nästan alla är oense. Men om Gud i sin allsmäktiga kraft, skulle skicka ett meddelande till varje person skulle det inte finnas någon förvirring om den enda sanna religionen. Inga argument skulle någonsin ske.

Istället är jag konfys, över varför någon faktiskt tror på just sin gud. Om islam var sann och Allah fanns till exempel, varför skulle han då låta så många människor att bli lurade av falska religioner? Det låter inte alls vettigt för mig, att en allsmäktig gud skulle tillåta falska religioner, att existera och inte minst vara lika trovärdiga som hens religion. Skulle inte Gud vilja en gång för alla göra det klart för alla människor på jorden? Skulle inte hen kunna besvara våra böner i klart hörbar format? Den sanne Guden skulle ge svar och meddelanden så tydliga och konsekventa att ingen person skulle ha ett tvivel om hans existens. Det skulle inte finnas en behov att tro, istället skulle vi ha ett ovedersägligt berg av bevis. Då skulle vi veta.

Ingen gud har någonsin gett oss en anledning att tro. Det tar inte mycket fantasi för att hitta på tusentals sätt Gud kunde kontakta människorna på denna lilla planet. Om hen vill få vår uppmärksamhet kan hen t.ex ha flammande textmeddelanden över himlen varje natt, en blomstrande röst som alla kunde höra, eller ännu bättre, uppenbara sig för alla människor på jorden samtidigt. Det är bara en bråkdel av alla saker hen kan, med sin allsmäktighet utföra för att bevisa hens existens. Hen tar aldrig kontakt med någon av oss och detta öronbedövande tystnad gör alla myter om hen otroligt, omöjligt att tro på . Hens anhängare är snabba att rationalisera denna tystnad som ett slags test på vår lydnad. Det, för mig, är skrattretande. Jag kan inte lyda en gud som inte har gjort sig känd för mig. Jag tvivlar på hens existens och kan inte övertygas om hen inte bryter tystnaden.

 

 

 

 

Donera till HAMU

Då kommer pengarna fram till dem som behöver hjälp.

 

 

 

Läs ur den stora sagoboken här.

 

________________

 

   The Clergy Project

 

 

Iron Chariots

 

 

 

Sveriges Ateister

 

Ateism.se

 

 

 

GODLESS COMEDY

 

 

Godless Freedom

 

 

Kristen kritik

 

 

Ateist Bibeln

 

 

 

Ateismen, det finns ingen gud 

 

 

Hans Iwan Bratt

 

Humor


Always look on the bright side of life.


Stening.

 

Jesus förvandlar vatten till vin

 

Dinner with Jesus

 

_____________

 

Min gästbok

 

 ___________________

 

Boktips

Om du tvekar det minsta att gudar finns!

Läs dessa böcker

Jag är ateist och vågade läsa bibeln.

Är du religiös? Vågar du läsa dem?

 

_______________________

 

Illusionen om Gud

illusionen-om-gud.jpg

 

The greatest show on earth

 

 

 

 

Richard Dawkins

_______________

 

Du store gud?

 

 

Christopher Hitchens

 

 ________________

 

Godless

 

 

 

Dan Barker

 

_________________

 

Skapelsekonspirationen

 

 

 

Per Kornhall

 

____________

 

Deconverted:

A Journey from Religion to Reason

 


 

Seth Andrews

 

________________

 


Gud finns nog inte

 


 

Patrik Lindenfors

 

________________

 

 

 

 

Musik

 

An Atheist Album

Shelley Segal

 

 Bryan Steeksma

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)